تاثیر ورزش بر حافظه و یادگیری - فوردی پرو

تاثیر ورزش بر حافظه و یادگیری

یکی از رازهای داشتن حافظه و ذهن قوی ورزش کردن است که بر یادگیری و ذهن تاثیر می گذارند. تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می دهند. نباید پس از چند هفته ورزش کردن انتظار یک تغییر باورنکردنی را داشته باشید. اما به تدریج باید منتظر نتایج باشید.

در این مقاله از فوردی پرو می خواهیم به بررسی رابطه بین حافظه قوی و ورزش بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شاید تقلا کردن برای دویدن بر روی تردمیل و یا انجام آساناهای یوگا بسیار سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ این کار اندورفین بدن شما را به شدت افزایش می دهد، هورمون شادی بدن شما. دویدن بر روی تردمیل برای شما میلیون ها تومان می ارزد چون دقیقاً کاری را می کند که شما دوست دارید .

ورزش های سخت سطح پروتئین مشتق از مغز(BDNF) را در بدن بالا می برند که می تواند قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری را افزایش دهد.
تمرینات ورزشی با افزایش رشد سلول‌های عصبی و گسترده شدن ارتباطات بین سلولی که برای یادگیری و حافظه ضرورت دارد می‌تواند مغز را جوان و فعال نگهدارند.

تاثیرات تمرین بر سلول‌های عصبی ناشی از افزایش جریان خون در مغز است که منجر به آزاد شدن فاکتورهای رشد می‌شود و می‌تواند از سکته مغزی پیشگیری نماید. از سوی دیگر تمرینات ورزشی می‌تواند مانند برخی ترکیبات دارویی، موجب آزادسازی سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین شود.

تاثیر ورزش بر حافظه و عقل- فوردی پرو

درس خواندن بعد ورزش توصیه نمی شود ،زیرا خستگی مانع یادگیری می شود و تغذیه کار چندانی در این مورد نمی تواند انجام دهد.
بهتر است برنامه ریزی تان به گونه ای باشد که یک ساعت بعد از فعالیت بدنی کاری به جز درس خواندن انجام دهید تا بدن و مغزتان آمادگی لازم برای یادگیری را به دست آورد.

چطور ورزش موجب ،سلامت ذهنی، بهبود رابطه ها می شود؟

افزایش شادی شما

شاید دویدن بر روی تردمیل و یا انجام آساناهای یوگا بسیار سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ این کار اندورفین بدن شما را به شدت افزایش می دهد، هورمون شادی بدن شما.
ورزش حتی می تواند نشانه های افسردگی بالینی را کاهش دهد. به همین دلیل معمولاً پزشکان به افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطراب و یا افرادی که صرفاً احساس غم می کنند، توصیه می کنند که زمان زیادی را درباشگاه بگذرانند.
ورزش تأثیر قرص های ضد افسردگی را به مراتب بیشتر می کند و یا عملکردی مانند آنها دارد.

کاهش دادن استرس شما

روز شلوغ و خسته کننده ای در دفتر داشتید؟ کمی راه بروید و سری به باشگاه تان بزنید تا از یکی از مهم ترین مزایای ورزش یعنی رهایی از استرس، بهره ببرید. تمرین کردن به ویژه وقتی که باعث عرق کردن شما می شود، می تواند استرس های ذهنی و جسمی شما را کاهش دهد. ورزش در اصل غلظت نوراپینفرین را در بدن بالا می برد، هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح می شود و می تواند پاسخ های مغز به استرس را متعادل کند.
این دقیقاً یک بازی برد- برد است؛ از یک سو، استرس را کاهش می دهد و از سوی دیگر توانایی بدن را برای مقابله با تنش روانی بالا می برد.

بالا بردن اعتماد به نفس تان و بهبود شرایط ذهنی

دویدن بر روی تردمیل برای شما میلیون ها تومان می ارزد چون دقیقاً کاری را می کند که شما دوست دارید برای افزایش اعتماد به نفس خود و بهبود شرایط ذهنی تان انجام دهید. جدا از وزن، سایز، جنسیت و سن و سال، تمرین کردن می تواند به سرعت درک افراد را از جذابیت خودشان افزایش دهد. در واقع کمک می کند که نسبت به خود بیشتر احساس عشق کنند.

عقب انداختن زوال حافظه

قرار نیست تمرین و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند، اما می تواند زوال عقل را که از سن 45 سال به بعد اتفاق می افتد به تعویق بیندازد. به ویژه بین سال های 25 تا 45 سالگی افزایش برخی از مواد شیمیایی در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می کند.

کاهش دادن اضطراب

فکر می کنید در کاهش اضطراب کدام یک مؤثرتر است؛ 20 دقیقه طناب زدن و یا یک حمام آب گرم؟ احتمالاً همه ی ما پیش از این برای کاهش اضطراب به حمام پناه می بردیم. اما واقعیت این است که موادی که بعد از تمرین در بدن آزاد می شوند می توانند تا اندازه زیادی اضطراب را کاهش داده و آرامش را بازگردانند.

تنظیم کردن خواب

برای برخی یک ورزش سبک و مناسب می تواند به اندازه ی یک قرص خواب تأثیرگذار باشد. حدود پنج تا شش ساعت قبل از خواب ورزش دمای بدن شما را به شدت افزایش می دهد و پس از آنکه دما به حالت عادی باز می گردد سیگنال های بدن به مغز این خواهد بود که وقت خواب است!

قدرتمند کردن ذهن

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش مستمر منجر به ایجاد سلول های مغزی جدید به موسوم به نوروژنرز می شود؛ سلول هایی که عملکرد مغز را بهبود می بخشند. همچنین ها ورزش های سخت سطح پروتئین مشتق از مغز(BDNF) را در بدن بالا می برند که می تواند قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری را افزایش دهد.

تاثیر ورزش بر حافظه و یادگیری - فوردی پرو

باهوش تر کردن فرد و حافظه قوی

فعالیت بدنی و تعریق بر اثر آن عملکرد هیپوکامپ را افزایش می دهد که در واقع مسئول حافظه و یادگیری در مغز است. برخی محققان دریافته اند که رشد مغزی در کودکان با سطح آمادگی جسمانی آنها و یا تنفر و یا عشق شان به بازی در زنگ تفریح مرتبط است. اما قدرت ورزش در تأثیر بر مغز فقط برای کودکان نیست، مطالعات همچنین نشان داده است که سرعت یادآوری واژگان در بزرگسالان بعد از ورزش به مراتب بیشتر است.

کنترل کردن حافظه در برابر اعتیادها

مغز در پاسخ به هر لذتی مانند ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل دوپامین آزاد می کند. در واقع می توان گفت که اعتیاد افراد به دلیل عادت کردن به همین دوپامین است. ورزش حداقل در کوتاه مدت می تواند با تحریک مغز برای آزاد کردن دوپامین، ذهن و حافظه را از مواد اعتیادآور منحرف کند. به علاوه اینکه انواع اعتیاد مانند اعتیاد به سیگار می تواند ساعت بدن شما را به هم بریزد، اما ورزش به هماهنگی دوباره و بازگشت آن به حالت عادی کمک می کند.

انجام دادن کار بیشتر

افرادی که ورزش می کنند به طور متوسط توانایی انجام کار بیشتری دارند، به همین دلیل کمتر از کارهای حرفه یی خود خود عقب می مانند. اگر برای مدتی سرتان شلوغ است، برنامه باشگاه را از تقویم روزانه تان حذف نکنید، چون نتیجه ی عکس خواهید گرفت.

افزایش خلاقیت و به روز کردن حافظه

تحقیقات نشان می دهد که سطح خلاقیت افراد تا دو ساعت بعد از ورزش به شکل عجیبی افزایش پیدا می کند. به ویژه تمرین در هوای آزاد و ارتباط با طبیعت می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. اگر پروژه ای در دست دارید، نیاز به یک طرح خلاقانه دارید و یا کارهایی از این نوع روی دست تان مانده است، برای به روز کردن بدن و مغز و حافظه به صورت همزمان، پیاده روی کنید.

کمک کردن به خود و دیگران

مطالعاتی که بر روی ورزش های هوازی انجام شده نشان داده است که عملکرد افراد در این ورزش ها، وقتی که با فرد دیگری همراه هستند، بیشتر است. شاید دلیل اصلی این باشد که هیچ کس نمی خواهد در یک فعالیت بدنی از کسی عقب باشد اما تفاوتی ندارد که علت اصلی چیست مهم این است که بودن در یک تیم برای ورزش آنقدر تأثیرگذار است که می تواند توان شما را برای تحمل درد نیز بالاتر ببرد!

دیدگاه ها بسته شده اند.