خطرات ترک ورزش - فوردی پرو

ترک ورزش چه خطراتی برایمان دارد؟

ترک ورزش و فعالیت ورزشی به هر دلیلی که باشد، باعث می شود بدن مقداری از پیشرفت هایی را که داشته است از دست بدهد. علاوه بر این عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد. در این مقاله از فوردی پرو به بررسی این عوارض پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کاهش متابولیسم بدن

با ترک ورزش، در طی یک هفته، عضلات توانایی چربی سوزی خودشان را تا حدودی از دست می دهند و متابولیسم کند می شود. در نتیجه ذخیره چربی در بدن افزایش پیدا می کند.حتی اگر شده، یک روز در هفته ورزش کنید. بین کم ورزش کردن و به طور کلی ورزش نکردن، تفاوت وجود دارد. به این ترتیب، خسارات ناشی از بی تحرکی را کمتر می کنید.

ترک ورزش و افزایش فشار خون

پژوهشگران در آفریقای جنوبی متوجه شدند که پس از گذشت دو هفته از ترک ورزش، رگ های خونی شروع به سفت شدن می کنند و فشار خون انسان افزایش می یابد. طی مطالعه ای دیگر در ژاپن، پژوهشگران کشف کرند که پس از سه ماه کم تحرکی، ورزشکاران استقامتی با افزایش سفتی در شریان های خود مواجه شده اند که به افزایش فشار خون منجر شده است.

افزایش ناگهانی قند خون

قند خون با خوردن غذا، به طور طبیعی افزایش پیدا کرده و سپس، به منظور تولید انرژی برای ماهیچه ها و بافت های بدن، کاهش پیدا می کند. اگر فعالیت بدنی نداشته باشیم، پس از گذشت پنج روز، قند خون بلافاصله پس از صرف غذا، به جای اینکه مجدد پایین بیاید، بالا باقی می ماند. اگر بی تحرکی ما ادامه پیدا کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت رو افزایش می دهد. کافیست که ورزش کردن را شروع کنید تا قند خون پس از صرف غذا، کنترل شود. این اثر مفید، حتی در کسانی هم که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، قابل مشاهده است.

خطرات ترک ورزش - فوردی پرو

ترک ورزش و افسردگی

ترک ورزش اثرات منفی بیشماری بر سلامت انسان دارد و تغییرات خلقی ممکن است نخستین مواردی باشند که خود را نشان می دهند. با توقف ورزش مغز شروع به تغییر خواهد کرد و فرد ممکن است با مغز مه آلود یا عدم احساس شادی و نشاط همانند گذشته مواجه شود. این شرایط به دلیل آن رخ می دهد که هیپوکامپ مغز به اندازه گذشته خون دریافت نمی کند. مطالعه ای در دانشگاه آدلاید، استرالیا نشان داد که ترک ورزش می تواند علائم افسردگی را تنها پس از گذشت سه روز افزایش دهد.

کاهش آمادگی قلبی عروقی

کافی است تا یک هفته ورزش را ترک کنید، آمادگی هوازی و قلبی عروقی که توانایی انتقال اکسیژن از خون به عضلات را مشخص می‌کند. بعد از یک یا دو هفته نداشتن فعالیت کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت کارایی قلب نیز کاهش می‌یابد. بعد از سه تا چهار هفته استراحت و ورزش نکردن ضربان قلب در حالت استراحت 4 تا 15 ضربه افزایش می‌یابد. بدین ترتیب حجم خونی که به عضلات می‌رسد 5% در طول شبانه‌روز و 20 درصد در دو هفته کاهش می‌یابد.

تحلیل عضلات

از دست رفتن توده عضلانی و سلامت استخوان پس از ترک ورزش به راحتی برگشت پذیر نیست و می تواند افزایش خطر آسیب دیدگی جدی را به همراه داشته باشد. خطر درد مفصلی یا کمر نیز افزایش می یابد. محل از دست دادن عضله به نوع ورزشی که کنار گذاشته اید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک دونده هستید، عضلات پا می توانند با کاهش قدرت و اندازه خود مواجه شوند. برای افرادی که با وزنه کار می کنند هر عضله ای که به طور مرتب از آن استفاده می کردند، پس از ترک ورزش تحلیل خواهد رفت.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...