چرا بعد از ورزش کردن سردرد می گیریم؟ - فوردی پرو

آیا ورزش کردن می تواند باعث ایجاد سردرد شود؟

عده ای از افراد هستند که در زمان ورزش کردن دچار سردرد شدیدی می شوند. ما در این مقاله از فوردی پرو قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم.

سردرد ورزشی چیست؟

سردرد ناشی از خستگی با نام سردرد ورزشی نیز شناخته می‌شوند. علائم سردرد‌ ورزشی همانند میگرن بوده و توسط فعالیت فیزیکی و سردردهای سرفه‌ای فعال می‌شود. سردردهای ناشی از خستگی معمولاً در افراد کم سن‌تر ایجاد می‌شوند، از سنین نوجوانی تا 50 سالگی. این نوع از سردرد معمولاً پس از ورزش‌های طولانی مدت بروز می‌کند. سردرد معمولاً در زمان اوج فعالیت ایجاد شده و با متوقف کردن ورزش به‌تدریج از بین می‌رود. بااین‌حال در برخی از موارد ممکن است این سردرد تا 2 روز در بدن فرد باقی بماند. این سردردها می‌توانند علائمی مشابه با میگرن داشته باشند همانند حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و حساسیت به صدا. سردردهای ورزشی معمولاً بدون ضرر بوده ولی در برخی از موارد نادر می‌توانند هشداری برای وجود علائم آنوریسم مغزی یا تومور مغزی  باشد.

تقسیم بندی سردرهای ورزشی

سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه.
– سردرد اولیه ناشی از ورزش معمولا ضرری ندارند، در اثر یک بیماری ایجاد نمی شوند و اغلب با مصرف دارو می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.
– سردرد ثانویه ناشی از ورزش اغلب در اثر وجود یک مشکل جدی در مغز مانند خونریزی مغزی یا تومور مغزی و یا یک مشکل در خارج از مغز مانند بیماری عروق کرونر (بیماری شریان کرونر) ایجاد می شوند. این سردردها نیاز فوری به درمان و مراقبت پزشکی دارند.

چرا بعد از ورزش کردن سردرد می گیریم؟ - فوردی پرو

 علائم سردرد ورزشی اولیه

  • معمولاً به‌صورت ضربان دار توصیف می‌شوند
  • در حین انجام و یا پس از فعالیت‌های شدید ورزشی بروز می‌کنند
  • در اکثر موارد، هر دو طرف سر را درگیر می‌کنند

علائم سردردهای ورزشی ثانویه

  • علائمی شبیه به سردردهای ورزشی اولیه
  • حالت تهوع
  • کاهش سطح هوشیاری
  • دوبینی
  • گرفتگی گردن و درد پشت سر و گردن

سردردهای ورزشی اولیه معمولاً بین 5 دقیقه تا 48 ساعت باقی می‌مانند درحالی‌که سردردهای ثانویه حداقل یک روز باقی‌مانده و در مواردی، با گذشت چندین روز بهبودی پیدا نکرده‌اند.

پیشگیری

سردردهای ورزشی بیشتر در مواقعی رخ می‌دهند که هوا گرم و مرطوب بوده و یا شما در حال ورزش کردن در ارتفاعات هستید. اگر استعداد ابتلا به سردردهای ورزشی را دارید، سعی کنید در این شرایط فعالیت نکنید.

برخی از افراد تنها به هنگام انجام برخی از فعالیت‌های خاص به سردرد ورزشی دچار می‌شوند. این افراد می‌توانند با انجام ندادن این فعالیت‌ها، از بروز سردرد ورزشی جلوگیری کنند. گرم کردن بدن قبل از شروع فعالیت شدید نیز می‌تواند به پیشگیری از سردردهای ورزشی کمک کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...