فواید مصرف شکلات تلخ - فوردی پرو

مصرف شکلات تلخ برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟

اگر شما هم دونده یا دوچرخه‌سوار هستید و همیشه در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنید، قطعاً به‌دنبال راهی برای افزایش مقاومت و سطح تحمل خود در ورزش هستید. سال‌های متمادی، محققان به‌دنبال راه‌های مختلفی برای افزایش استقامت ورزشکاران بوده‌اند و مواد غذایی بسیاری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. یکی از این مواد غذایی که در آزمایشاتِ انجام‌گرفته سربلند بیرون آمد، شکلات تلخ (کاتچین و فلاوانول) بود.

کاتچین

بیشتر جادوی شکلات سیاه متکی به کاتچین است، یکی‌ از چندین ماده شیمیایی طبیعی موجود در دانه کاکائو که به نام فلاوانول شناخته می شود. فلاوانول ها ترکیباتی هستند که می توانند باعث بهبود سلامتی‌ و عملکرد ورزشی شما شوند. هرچه شکلات شما سیاه تر و کمتر فرآوری شده باشد میزان غلظت فلاوانول های درون آن بیشتر است. این یعنی‌ اینکه مزایای شکلات سیاه در مورد شکلات شیری و انواع سبکتر دیگر صدق نمی کنند زیرا بیشتر این نوع شکلات ها سرشار از شکر هستند. کاتچین اخیرا به واسطه کاربرد‌های پزشکی‌ آن به یک بحث داغ تبدیل شده است. کاتچین یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است. برخی‌ از تحقیقات نشان داده‌اند که کاتچین می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سکته، سرطان و برخی‌ بیماری‌های متابولیکی نظیر دیابت شود.

فواید مصرف کاتچین و فلاوانول - فوردی پرو

شکلات تلخ و کاکائو در میان غنی‌‌ ترین مواد غذایی حاوی فلاوانول و اپیکاچتین هستند اما آنها به شکل مکمل نیز یافت می شوند. در این مقاله از فوردی پرو مزایای اصلی‌ این دو ماده را برای شما ذکر خواهیم کرد:

فواید مصرف شکلات تلخ

بهبود جریان خون

اگر شما علاقمند به تمرین هستید پس شکلات تلخ یک گزینه‌ عالی‌ برای شما محسوب میشود! کاتچین می تواند باعث افزایش قطر رگ های خونی شود. این امر می تواند باعث جریان خون بهتر، گردش خون بهتر، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی شما شود. پس اگر در رژیم غذایی خود از شکلات تلخ استفاده کنید می توانید از هر جلسه تمرینی خود نهایت بهره و نتیجه را بگیرید.

بهبود استقامت عضلانی

یک تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که مصرف روزانه کاتچین می تواند به شکل قابل توجهی‌ باعث افزایش استقامت آنها شود. آنها قادر بودند که در مدت زمان طولانی‌ تری کار بیشتری را انجام دهند. همچنین افزایش قابل توجه استقامت حاصل از مصرف فلاوانول حتی بدون انجام فعالیت فیزیکی‌ تا زمانی‌ که مصرف مکمل پا بر جا بود ادامه داشت. اگرچه چنین تحقیقی روی نمونه‌های انسانی‌ تا کنون انجام نشده اما نتایج این تحقیق نشان میدهد که شانس بسیاری بالایی وجود دارد که بدن انسان نیز به همین طریق از خود واکنش نشان دهد و بتواند با مصرف کاتچین به چنین افزایش استقامتی دست پیدا کند. این موضوع می تواند برای آن دسته از ورزشکارانی که از لحاظ استقامت بدنی دارای شرایط نامناسبی هستند بسیار مفید باشد.

مصرف شکلات و سرکوب اشتها

کاتچین باعث تحریک ترشح گرلین میشود، هورمونی که از طریق سیگنال رسانی به مغز مبنی بر سیر بودن فرد میتواند باعث سرکوب اشتها شود. مصرف بیش از حد مواد غذایی می تواند روی عضله‌ سازی و کاهش چربی‌ بدن شما تاثیر منفی‌ داشته باشد و بسیاری از افراد به دلیل مقاومت بدنشان در برابر گرلین دچار چنین اشتباهی می شوند. مصرف کاتچین ممکن است دوباره تاثیر این هورمون را به شکل مناسبی افزایش دهد که نتیجه آن به شکل غیر مستقیم کنترل وزن بهتر می‌باشد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...