فواید مصرف کافئین برای ورزشکارن - فوردی پرو

مصرف کافئین چه فوایدی برای ورزشکارن دارد؟

برخلاف توصیه‌های معمول که قهوه را مسبب بالا رفتن فشار خون می‌دانند، به نظر می‌رسد از نظر علمی فواید زیادی برای مصرف قهوه پیش از ورزش وجود دارد. در تحقیقی تازه در اسپانیا که در مجله‌ی «تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینات ورزشی» انتشار یافته، معلوم شده ورزشکارانی که پیش از تمرینات بدنی کافئین مصرف می‌کردند تا سه ساعت بعد از اتمام تمرین، ۱۵ درصد بیشتر از گروه کنترلی که دارونما مصرف کرده‌ بودند، کالری سوزاندند.

ما در این مقاله از فوردی پرو به بررسی تأثیر کافئین روی بدن ورزشکاران می پردازیم. با ما همراه باشید.

کافئین چیست؟

کافئین یک محصول گیاهی و یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین مواد محرک در سرتاسر جهان است. مصرف نوشیدنی حاوی کافئین در کشور آمریکا برای هر نفر ۲ فنجان در روز است اما می‌توان کافئین را در محصولاتی همچون شکلات، چایی، کاکائو، نوشابه‌های انرژی‌زا و سودا پیدا کرد. کافئین غالباً به عنوان یک مواد مغذی انرژی‌زا که باعث ارتقای سطح عملکرد ورزشکار می‌شود قلمداد شده است.مصر

افزایش ریزجریان‌ها در بدن

محققان ژاپنی اخیرا متوجه شده‌اند بدن افرادی که مصرف‌کننده‌ی دائمی قهوه نیستند، بعد از خوردن ۱۴۲ گرم قهوه‌ی معمولی، در مقایسه با گروهی که قهوه‌ی بدون کافئین نوشیده بودند، ۳۰ درصد افزایش جریان خون مویرگی (micro-circulation) داشته است.

افزایش جریان خون به طور معمول معادل افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن است که می‌تواند به افزایش عملکرد شما حین تمرینات ورزشی منجر شود.

حفظ عضلات

در یک تحقیق بر روی حیوانات در دانشگاه Coventry محققان به این نتیجه دست یافتند که مصرف کافئین، کاهش قدرت عضلات در اثر افزایش سن را تا حدود زیادی خنثی می‌کند. این تحقیق بر روی عضلات اسکلتی و دیافراگم انجام شد و نتیجه تحقیق در هر دو گروه عضلات نشان داد، مصرف کافئین تا حد متعادل آمادگی کلی عضلات را حفظ کرده و از آسیب‌های وابسته به افزایش سن جلوگیری می‌کند.

تأثیر کافئین روی تمرینات ورزشی - فوردی پرو

کافئین کوفتگی ماهیچه ها را پس از تمرین کاهش می دهد

بسیاری از ورزشکاران نمی دانند که مصرف کافئین قبل از شروع تمرین باعث کاهش گرفتگی و کوفتگی ماهیچه ها پس از تمرینات سخت می شود.

طبق تحقیقات منتشر شده در the Journal of Strength and Conditioning افرادی که قبل از تمرینات خود کافئین مصرف می کنند، میزان بسیار کمی گرفتگی ماهیچه دارند. همچنین این افراد توان و استقامت بیشتری از خود در هنگام انجام تمرینات نشان می دهند.

دانشمندان معتقدند که کافئین فعالیت آدنویسن (Adenosine) که عامل ایجاد کوفتگی در ماهیچه ها است را مختل می کند و منجر به کاهش میزان درد و گرفتگی ماهیچه در روزهای پس از تمرین می شود. در نتیجه ورزشکاران می توانند بدون آنکه احساس درد یا کوفتگی پیدا کنند، تعداد جلسات تمرین بیشتری در هفته داشته باشند تا در طولانی مدت، بدنی متناسب تر داشته باشند.

افزایش چربی سوزی

تا به امروز تحقیقات متعددی نشان داده است که کافئین تأثیر شگرفی در اکسیده شده چربی های ذخیره شده و تبدیل آن ها به انرژی قابل استفاده برای بدن در حین تمرین دارد. در حقیقت این ماده سیستم عصبی را تحریک می کند و میزان هورمون اپینفرین (Epinephrine) را افزایش می دهد. هر دوی این موارد بدن را در شرایط چربی سوزی قرار خواهند داد. فراموش نکنید که مصرف کافئین به تنهای کمک زیادی به کاهش وزن شما نخواهد کرد و باید در کنار آن تغذیه مناسب و تمرینات منظم انجام دهید.

همچنین مصرف کافئین باعث افزایش کالری مصرفی و در نتیجه چربی سوزی شما در روزهای استراحت می شود که در طولانی مدت، منجر به تغییرات چشمگیری در بدن و ظاهر شما خواهد شد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...