اهمیت مصرف آب در میان ورزشکاران - فوردی پرو

مصرف آب در میان ورزشکاران چه اهمیتی دارد؟

بخش قابل توجهی از بدن هر فرد را آب تشکیل می دهد اما به طور میانگین میزان آب در بدن یک ورزشکار بیشتر است و به همین دلیل مصرف آب و دیگر نوشیدنی های ورزشی توسط ورزشکاران به خصوص در حین ورزش و تمرین تاکید زیادی شده است. ما در این مقاله از فوردی پرو می خواهیم به موضوع اهمیت مصرف آب در میان ورزشکاران بپردازیم، با ما همراه باشید.

اهمیت مصرف آب در میان ورزشکاران

هنگام ورزش آب زیادی به دلیل عرق‌ریزی و تنفس از دست می‌رود. به ازای هر هزار کیلو کالری مصرفی تقریباً یک لیتر آب باید دریافت شود.
با بیشتر شدن شدت ورزش، طولانی شدن مدت آن و زیادتر شدن دما و رطوبت، دفع آب بیشتر می‌شود. اگر آب از دست رفته جبران نشود عملکرد فرد دچار اختلال خواهد شد. اگر آب دفعی معادل 1 تا 2 درصد وزن بدن باشد، عملکرد هوازی را به خطر می‌اندازد. شواهدی نشان دهند،‌این حد کاهش آب، به هنگام ورزش‌های غیر هوازی یا قدرتی، آثار منفی به جای می‌گذارند، ناچیزند.

میزان لازم مصرف آب ورزشکاران

ضروری است ورزشكاران قبل از فعالیت ورزشی، مایعات كافی مصرف كنند. بنا بر توصیه كارشناسان، ۳ ساعت قبل از تمرین یا مسابقه، نوشیدن حدود ۲ تا ۳ لیوان آب ضروری است تا اطمینان حاصل شود كه فرد، هیدراته شده و یا آب لازم را گرفته است. ۲ ساعت قبل از تمرین نوشیدن یك تا ۲ لیوان آب و یك ساعت قبل از تمرین فیزیكی تا ۲ لیوان آب ضروری است.

اهمیت مصرف آب در میان ورزشکاران - فوردی پرو

در حین ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته در حین فعالیت ورزشی و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای بدن لازم است كه هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یك بار نصف لیوان آب را جرعه جرعه و یا مستمر نوشید. مایعات سرد بسیار بهتر است چرا كه به سرعت جذب می شوند( اما توجه داشته باشید که مصرف آب در کنار یخ مشکلات زیادی را برای دستگاه گوارش و ایمنی بدن شما ایجاد می کند) و حرارت مركزی بدن را سریع تر كاهش می دهند.

علائم کمبود آب

  • کمبود  آب می تواند تاثیراتی منفی روی بدن داشته باشد و می تواند باعث علائمی شود که به صورت منفی بر روی ورزش کردنتان تاثیر بگذارد.
  • شانه های کم آبی شامل لرز، چربی پوست، تپش قلب بالا، حالت تهوع و سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و خشکی دهان است.
  • اگر به صورت مفرط بدنتان کم آب شود می تواند منجر به گرمازدگی، سکته مغزی، بالا رفتن خطر آسیب دیدگی، گرفتگی عضلات، خستگی و حتی تجزیه توده های عضلانی و مرگ نیز شود.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...