نفس دوم - فوردی پرو

نفس دوم در ورزش چیست؟

در این مقاله از فوردی پرو قصد داریم تا به دلایل به وجود آمدن نفس دوم یا جان تازه بپردازیم. با ما همراه باشید.

نفس دوم چیست؟

اگر شما تمرین می‌کنید، بخصوص اگر تا به حال تمرینات هوازی انجام داده باشید، مانند دویدن آهسته و طولانی، احتمالاً پدیده‌ی نفس دوم را تجربه کرده‌اید. پدیده‌ی نفس دوم انتقال ناگهانی از حالت واماندگی و خستگی فوق‌العاده در مراحل اولیه تمرینات طولانی به حالتی آسوده‌تر و سرخوشی در مراحل بعدی تمرین تعریف می‌شود.
این احساس بسیار خوشایندیست که پس از یک تمرین شدید بدنی دوباره تقویت می‌شوید و ادامه‌ی تمرین یا رقابت برای‌تان راحت‌تر می‌شود. این حالت بیشتر در دوندگان بخصوص دوندگان استقامت یا فوق استقامتی رخ می‌دهد.

دلایل بروز پدیده نفس دوم چیست؟

نارسایی تنفسی

یکی از اصلی ترین دلایل بروز نفس دوم، نارسایی تنفسی در حین ورزش است که در مراحل اولیه تمرین بوجود می آید و باعث برهم خوردن تعادل تنفسی خواهد شد.

در این حالت به بدن فشاری مضاعف وارد آمده و بدن از حالت طبیعی خود خارج می شود، به زبانی راحت تر به بدن شوک وارد می شود که در نتیجه حالتی ناپایدار خواهد داشت. اما با گذشت 10 تا 20 دقیقه از تمرین، بدن کاملا با شرایط سازگار شده و تنفس به حالت عادی باز می گردد.
نارسایی تنفسی خود نیز به دلایلی بروز می کند که یکی از آن ها تجمع اسید لاکتیک است. هنگامی که کربوهیدارت ها در بدن بدون حضور اکسیژن سوزانده می شود، منجر به تجمع اسید لاکتیک شده که مانع از مصرف اکسیژن در جهت تبدیل کردن منابع موجود بدن به انرژی مورد نیاز خواهد شد که به متابولیسم بی هوازی معروف می باشد.

در واقع می توان گفت: اکسیژن موجود در بدن بسیار ناچیز بوده که به عضلات فعال یا در جهت سوخت و ساز منابع و تبدیل آن ها به انرژی نمی رسد.

نفس دوم - فوردی پرو

هورمون اندورفین

اندورفین یا هورمون سرخوشی توسط مغز و سیستم عصبی در پاسخ به درد، استرس و فشارهای روانی تولید می شود. برخی محققان بر این باورند که ترشح اندورفین در افراد باعث وقوع پدیده نفس دوم می شود.

این تصور وجود دارد که آزاد شدن اندورفین باعث نوعی احساس لذت و سرخوشی در دوندگان استقامت یا ماراتن پس از گذشت مدتی در رقابت خواهد شد. اندورفین باعث ایجاد سرخوشی و تندرستی به خصوص پس از ورزش کردن می ‌شود؛ بنابراین طرفداران این نظریه بر این باورند که علت پدیده جان تازه یا نفس دوم ، تولید بیش از حد اندورفین است.

رفع خستگی عضلانی

همانطور که می دانید یکی از دلایل درد عضلانی در حین تمرین، کمبود اکسیژن مورد نیاز به این نواحی از بدن می باشد. به دنبال شوک و گرفتگی عضلانی حین تمرین، بدن برای جبران کمبود اکسیژن با متوسل شدن به دستگاه های متابولیسم هوازی، اکسیژن رسانی به بافت ها را افزایش می دهد.

همین امر موجب می شود که به تمامی عضلات و ماهیچه ها اکسیژن رسیده و بدن با قدرت بیشتری به ادامه تمرین بپردازد. یکی از روش هایی که می توان به موجب آن نفس دوم را تجربه کرد، گرم کردن بدن قبل از شروع تمرین است.

دفع اسید لاکتیک متراکم

از دیگر عواملی که منجر به نفس دوم یا جان تازه می شود، دفع اسید لاکتیک متجمع در بدن و تبدیل آن به انرژی است. به این صورت که در آغاز تمرین به علت تاخیر در تغییرات جریان خون اسید لاکتیک در عضلات فعال متراکم شده که حالتی واماندگی را ایجاد می نماید.

حال اسید لاکتیک باید دفع شود و با مصرف اکسیژن تداخل پیدا نکند و زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که شدت تمرین در سطحی نرمال بوده و دستگاه تنفسی بتواند خود را با شرایط وفق دهد.
حال شما باید با شدت متوسط شروع به دویدن نمایید و این کار باعث می شود که اکسیژن به طور متعادل و سریع به تمامی بافت های عضلانی رسیده و بدن به خوبی از اسید های چرب و دستگاه متابولیسم هوازی برای تامین انرژی مورد نیاز در جهت ادامه تمرین استفاده نماید. در این حالت بتدریج از تراکم اسید لاکتیک کاسته شده و خستگی از بین خواهد رفت و شما نیرویی تازه برای ادامه تمرین می یابید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...