ورزش کردن قبل از افطار - فوردی پرو

ورزش کردن قبل از افطار چه خطراتی دارد؟

پزشکان و مربیان ورزشی معتقدند که ورزش در دوران روزه داری با شدت زیاد مانند دویدن درست قبل از افطار، خطر خستگی یا هیپوگلیسمی را به همراه دارد.
مسلمانان که قبل از باز کردن روزه خود یا همان افطار با جدیت ورزش می کنند با این تفکر و باور که می توانند وزن خود را به سرعت کاهش دهند باید بدانند که سلامت خود را به طور جدی به خطر می اندازند.
آنها افرادی را مورد آزمایش و تحقیق قرار دادند و متوجه شدند که افرادی که قبل از افطار برخی ورزش های هوازی یا ورزش های سخت و با شدت بالا مثل دویدن را انجام می دهند، به مدت 15 ساعت می توانند از مراکز انرژی بدن خود استفاده کنند کربوهیدراتهای ذخیره شده به عنوان گلیکوژن در ماهیچه ها یا کبد صرف شده و بدن دچار کمبود آب می شود.

بنابراین کار کردن در این ساعت از روز (قبل از افطار) ممکن است باعث شود بدن به جای چربی، بافت عضله را بسوزاند که این اصلا برای بدن مفید نیست.
وی گفت: به افرادی که دیابتی هستند توصیه اکید می شود که قبل از افطار به دلیل خطر ابتلاء به هیپوگلیسمی به هیچ عنوان ورزش نکنند.
علائم هشدار دهنده قند خون پایین شامل تعریق بیش از حد و گرسنگی، تپش قلب و اضطراب است. در بدترین حالت، افراد می توانند حتی تشنج کنند یا به حالت اغماء بروند.
افراد غیر دیابتی نیز ممکن است احساس سرگیجه کنند زیرا ورزش با کاهش قند خون شناخته شده است.
خانم حجلیه می گوید: کاهش وزن یعنی کنترل کردن میزان کالری ست که دریافت می کنید و افزایش میزان کالری سوزی است. شما نمی توانید فرایند کاهش وزن خود را با ورزش کردن در دوران روزه داری افزایش دهید.

ورزش و روزه داری - فوردی پرو

دکتر سریهاری پیلای(Sreehari Pillai) متخصص طب داخلی در بیمارستان ابوظبی نیز نسبت به ورزش در ساعات پایانی روزه داری هشدار داده است. وی گفت: ” اصلا توصیه نمی شود که در ساعات پایانی روزه داری افراد ورزش با شدت بالا انجام دهند.

زیرا ذخیره بدن از نظر کربوهیدرات بسیار کم است. این منبع انرژی از طریق عضلات استفاده می شود”. احتمال ابتلاء به کم آبی بدن نیز وجود دارد.

بنابراین ورزش بعد از یک روزه طولانی می تواند باعث خستگی، گرفتگی شدید عضلات شود و منجر به افت فشار شدید در فرد شود. “او درادامه می گوید:” این تصور که می توانید با ورزش کردن قبل از افطار در کاهش وزن خود سرعت بخشید یک تصور کاملا اشتباه است.”
وی گفت:” بسیاری از ما بعد از روزه داری متوجه کاهش وزن می شویم، اما این بیشتر ناشی از کاهش آب و ماهیچه هاست، کاهش وزن با سوزاندن چربی یک روند آهسته است و فقط از طریق ورزش مداوم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل اتفاق می افتد.”
وی گفت: بهترین زمان برای افرادی که روزه می گیرند و دوست دارند ورزش کنند بعد از افطار است.
کیت مننیگ (Kate Manning) مدیر اجرایی خانه ورزش بانوان LLC می گوید: ” در حالی که ادامه ورزش در ماه رمضان اهمیت دارد اما باید افرادی که روزه می گیرند مراقبت های ویژه ای انجام دهند.” او می گوید” ورزش قبل از افطار باید با شدت پایین صورت گیرد.

قبل از افطار باید از ورزش های شدید مانند دویدن پرهیز کنید. دکتر ایسام بادایویی، مدیر پزشکی در SOS بین المللی گفت افراد روزه دار باید روی ورزش های سبک مثل پیاده روی سریع تمرکز کنند.”
دکتر هارمیندرسینگل (Dr Harminder singl) متخصص طب داخلی در بیمارستان ابوظبی افرادی که فعالیت فیزیکی شدید در هوای گرم انجام میدهند دچار مشکلات قلبی شدید شده بودند. ممکن است افراد دچار گرفتگی عضلانی شدند. او در ادامه می گوید ورزش کردن در هنگام روزه داری اصلا صحیح نیست.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...