ورزش کردن چه تأثیری روی بی خوابی دارد؟ فوردی پرو

ورزش کردن چه تأثیری روی بی خوابی دارد؟

اگر هر جنبه از زندگی‌ را که خواهان پیشرفت در آن هستید را نام ببرید به احتمال زیاد ورزش میتواند به بهبود آن کمک کند. بهداشت خواب نیز یکی‌ از این موارد می‌باشد که ورزش می تواند کمک زیادی در این زمینه کند. تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم میتواند باعث بهبود کیفیت خواب شود، چه در افرادی که دارای مشکلات بی خوابی هستند و چه افرادی که دارای این مشکل نیستند. البته باید ذکر کرد که برخی‌ به سرعت شاهد این مزایا در کیفیت خواب خود هستند و برخی‌ نیز اینگونه نیستند. تحقیقات نشان داده است که برای مشاهده پیشرفت قابل توجه در کیفیت خواب چندین ماه باید ورزش منظم انجام داد.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مردم نسبت به انجام ورزش در ساعات مختلف روز واکنش‌های متفاوتی نیز دارند. در یک تحقیق، افراد شرکت کننده پس از انجام ورزش در بعد از ظهر واکنش بهتری در خواب نسبت به افرادی که صبح ورزش کرده بودند داشتند. در یک تحقیق دیگر که روی افراد دچار بی‌ خوابی‌ انجام شد مشخص شد که انجام ورزش چه در صبح و چه بعدازظهر تاثیر مشابهی را روی کیفیت خواب این افراد گذاشته بود و همه آنها به یک میزان بهره برده بودند. فهمیدن اینکه انجام ورزش در چه زمانی‌ برای شما بهترین بازدهی را دارد مربوط به انجام آزمون و خطا می‌باشد. در زمان‌های مختلف ورزش کنید و ببینید که چه تاثیری روی خواب شما خواهد داشت.

ورزش کنید تا خوب بخوابید

شاید قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوب خوابیدن؛ ورزش کردن باشد. در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی، شخص را برای خواب آماده می سازد.

روان شناسان دریافته اند: نه فقط  افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود می برند، بلکه تمرینات ورزشی، مانند پیاده روی و دویدن منظم و مرتب در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و مشکل خواب مبتلا هستند، مفید است.

ورزش درمان بی خوابی

تمرین بدنی با دو مکانیزم با بی خوابی مبارزه می کند. مکانیزم اول مختص افراد مبتلا به بی خوابی است که زندگی کم تحرک تری نسبت به افراد سالم دارند.

در این گروه از افراد فقدان فعالیت فیزیکی موجب جلوگیری از نوسان دمای بدن در طول شبانه روز می شود؛ در نتیجه برخی دچار بی خوابی می شوند.

در مکانیزم دوم ورزش به میزان قابل توجهی موجب افزایش دمای بدن می شود که پس از آن به صورت جبرانی افت دمای بدن رخ می دهد.

افت دمای بدن ۲ الی ۴ ساعت پس از ورزش اتفاق می افتد و موجب می شود راحت تر به خواب بروید و در خواب بمانید.

 

ورزش کردن چه تأثیری روی بی خوابی دارد؟ فوردی پرو

 

افرادی که به صورت مستمر ورزش می کنند، کمتر دچار دوره های بی خوابی می شوند و ورزش مرتب موجب بهبود کیفیت خواب و نیز دوره های خواب مرتب تر می شود و مراحل مختلف خواب آرام تر و منظم تر خواهند شد.

فرادی که به صورت مستمر ورزش می کنند، کمتر دچار دوره های بی خوابی می شوند و ورزش مرتب موجب بهبود کیفیت خواب و نیز دوره های خواب مرتب تر می شود و مراحل مختلف خواب آرام تر و منظم تر خواهند شد.
وی، تصریح کرد: فعالیت جسمانی به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه و ۳ الی ۴ بار در هفته به افراد کمک می کند تا بهتر بخوابند و انرژی بیشتری داشته باشند. ورزش بهتر است در هنگام صبح یا بعد از ظهر انجام شود و به زمان خواب نزدیک نباشد. ورزش شدید صبح هنگام و ورزش ملایم قبل از خواب نیز کمک می کند که راحت تر به خواب برویم.

میانگین ورزش روزانه ی بزرگسالان چقدر است؟

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...