چاق شدن با ورزش چه علت هایی دارد؟

شاید از اینکه در ابتدای دوره تمرینات کاهش وزن خود با چاق شدن با ورزش مواجه شده باشید تعجب کنید یا درمانده شوید. شاید فکر کنید که تمرینات اشتباه است یا شما کاری را درست انجام نمی‌دهید، اما این‌طور نیست. افزایش وزن در هفته‌های ابتدایی دلایل آشکار و پنهانی دارد. اما وحشت نکنید. اگر برای حفظ بدنی سالم، همه‌ی کارهای لازم را انجام داده‌اید، افزایش چند کیلو می‌تواند گمراه کننده باشد. در مقاله‌ی امروز، ما لیستی از دلایلی که چرا ممکن است ورزش باعث افزایش وزن شما شود را بیان می‌کنیم.با ما همراه باشید تا این دلایل را بررسی و نگرانی شما را رفع کنیم.

عضلات تراکم بیشتری در مقایسه با چربی‌ها دارند؛ همچنین آنها جای کمتری می‌گیرند. در طول تمرینات گرچه لاغرتر می‌شوید، اما وزن شما افزایش می‌یابد.
یک دلیلِ دیگر ذخیره‌شدن آب در ماهیچه‌ها است. طبق این نظریه، با شروع تمرینات، بدن آب بیشتری در ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند تا قند لازم برای فعالیت را سریع‌تر به آنها برساند و فرایند بازسازی را تسریع کند؛ پس بدن شما احتمالا در دوره تمرینات، چند صد گرم آب بیشتری انباشته می‌کند.

تغذیه - فوردی پرو
اندازه‌گیری وزن نمی‌تواند به شما بگوید که کدام‌یک از موارد بالا رخ داده است. بهتر است مدتی از وزن‌کردن خود چشم‌پوشی کنید. به‌جای وزن، روی ابعاد بدن‌تان تمرکز کنید. اگر اندازه دور کمر یا بازو‌های شما در حال کاهش است، یعنی در مسیر درست قرار دارید.
بااین‌همه، اگر همچنان در حال افزایش وزن هستید، مثلا اندازه دور کمرتان بیشتر هم شده است، باید دلایل زیر را در فوردی پرو را در نظر بگیرید. شاید لازم باشد در برنامه غذایی یا تمرین‌ها تغییراتی بدهید.

برخی از دلایل چاق شدن با ورزش

 دریافت کالری بیش از حد

برخی افراد با شروع تمرینات، بیشتر غذا می‌خورند. شاید شما ادعا کنید که یک رژیم غذایی کم‌کالری و سالم را دنبال می‌کنید؛ اما تا زمانی که میزان کالری دریافتی را اندازه‌گیری نکنید، نمی‌توانید از مقدار دقیق آن آگاه شوید. تقریبا همیشه مقدار آن بیشتر از چیزی است که تصور می‌کردید. اغلب افراد با ثبت و اندازه‌گیری کالری دریافتی خود، از میزان بالای آن شگفت‌زده می‌شوند.
میزان کالری دریافتی خود را دست‌کم تا یک هفته ثبت کنید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های موبایلی مختلف استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که درکی از مقدار دریافت آن به دست آورید. اگر مقدارش زیاد است، با اصلاح برنامه غذایی‌تان آن را به حد مطلوب کاهش دهید.
به یاد داشته باشید انجام تمرینات به این معنا نیست که می‌توانید هرچه دل‌تان خواست را به هر مقداری بخورید.

 کاهش شدید دریافت کالری یکی از علت های چاقی شماست!

شاید متناقض به نظر برسد اما کاهش شدید دریافت کالری موردنیاز بدن می‌تواند باعث توقف تلاش شما برای کاهش وزن شود. اگر دریافت کالری موردنیاز بدن‌تان را به‌شدت محدود کنید، بدن شما با کاهش سوخت‌وساز، با آن مقابله می‌کند. برای پرهیز از این مشکل حتما کالری موردنیاز را در دوره تمرینات دریافت کنید. هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید.

اضافه وزن با ورزش - فوردی پرو

انجام تمرینات یکنواخت علت چاقی با ورزش است!

تمرین هوازی بهترین تمرین ممکن برای مصرف چربی‌هاست، اما باید این نکته را بدانید که اگر در هر جلسه تمرین هوازی، تمام مدت‌زمان را به‌صورت یکنواخت تمرین کنید، بازده تمرین شما کاهش خواهد یافت.
بهتر است در طول مدت تمرین، ازنظر شدت و سرعت تمرین خود تنوع ایجاد کنید. مانند تمرینات اینتروال! البته توجه کنید که شما نباید سرعت را به قدری افزایش دهید تا از حالت هوازی به سمت بی هوازی بروید. مگر اینکه مربی شما برنامه اینتروال شما را طوری دقیق تنظیم کند که با وجود سرعت بسیار بالا در مقاطعی خاص، باز هم از حالت هوازی خارج نشوید.

از تمرینات قدرتی غافل می‌شوید!

تمرینات قدرتی با به‌کارگیری عضلات، انرژی مصرفی شما را افزایش می‌دهند. شاید انجام تمرینات قدرتی و هوازی در کنار هم بهترین ترکیب برای کاهش وزن باشد. مثلاً در برخی وعده‌های تمرینی حدود 45-60 دقیقه تمرین با وزنه انجام دهید و در برخی وعده‌های تمرینی حدود 30 دقیقه (یا بیشتر) تمرین هوازی.
رشد ماهیچه‌ها که در نتیجه تمرینات بدنسازی حاصل می‌شود، سبب افزایش متابولیسم شما خواهد شد. درواقع افراد عضلانی، راحت‌تر از افراد دیگر وزن کم می‌کنند.

چاق - فوردی پرو

 سازگاری بدن با تغییرات یکی از علت چاق شدن است!

خیلی از افراد تصور می‌کنند با شروع تمرینات باید اثر ‌آن را بلافاصله مشاهده کنند. شما یک‌شبه دچار اضافه وزن نشده‌اید که انتظار دارید یک‌شبه وزن کم کنید.
بدن برای هماهنگی با برنامه غذایی و تمرینات جدید، نیاز به زمان دارد. چند هفته یا حتی چند ماه به آن فرصت بدهید تا با شرایط جدید سازگار شود.
پشتکار و پیوستگی در تمرینات و کاهش کالری دریافتی در بلندمدت به تغییرات اساسی خواهد انجامید. گاهی اوقات، بیماری، مصدومیت یا شرایط زندگی امروزی شما را از برنامه عقب می‌اندازد. باید برای جبران آن، انعطاف‌پذیر باشید.

 استرس و کم خوابی باعث چاق شدن شماست!

کمبود خواب و استرس ممکن است مانع کاهش وزن شما شود. نداشتن خواب کافی متابولیسم شما را کند می کند و هورمون گرسنگی لپتین و گرلین را تحت تأثیر قرار می دهد. لپتین به مغز دستور می دهد، خوردن را متوقف کند در حالی که گرلین عامل تحریک حس گرسنگی است. تحقیقات نشان می دهد خواب ناکافی با سطح پایین لپتین و سطح بالای گرلین و در نتیجه اضافه کردن وزن مرتبط است.

کم خوابی علت چاقی - فوردی پرو

 مشکلات هورمونی یکی از علت های چاق شدن با ورزش است!

مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین می تواند، باعث افزایش وزن و مقاومت بدن در برابر کاهش وزن شود. با پزشک صحبت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید، اگر یکی از این مشکلات را داشتید، رژیم غذایی تحت نظر متخصص می تواند به شما کمک کند.

 افزایش حجم عضلات، سریع‌تر از چربی‌سوزی

این مشکل رایجی است. با ادامه تمرینات، بدن شما رشد بیشتری می‌کند. این رشد ناشی از افزایش حجم عضله است. در این موضوع، عوامل ژنتیکی هم نقش دارند: ماهیچه‌های برخی افراد سریع‌تر رشد می‌کنند. با این حال، بهتر است تمرینات اختصاصی چربی‌سوزی مانند «تمرین‌های هوازی» را در برنامه خود بیشتر کنید تا سهم چربی‌سوزی را افزایش دهید.

عضله سازی - فوردی پرو

برای جلوگیری از چاق شدن نباید ورزش را ترک کنید!

اگر از باشگاه متنفرید، شاید ترجیح می‌دهید در فضایی باز یا در خانه تمرین کنید. اگر اهل رقابت هستید، تمرین چیزی خاص مثل مسابقات دوچرخه‌سواری را امتحان کنید. اگر تمرینات ساختاری برای‌تان ناخوشایند است، خودتان را آزاد بگذارید و شیوه‌ای را که دوست دارید در پیش بگیرید- تنیس بازی کنید یا در طول روز برای پیاده‌روی تند بروید. هرچیزی را جوری انجام دهید که برای‌تان اهمیت دارد.

حرف آخر

دلایل افزایش وزن شما هرچه باشد، اغلب موقتی است و با ادامه‌یافتن برنامه‌تان، برطرف خواهد شد. اگر هم نشد، دست از تلاش نکشید. صرفاً به دلیل این‌که دلزده و خسته شده‌اید ورزش را رها نکنید.همیشه راه‌حلی برای همه وجود دارد، اگر بتوانید ریسک کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید. ممکن است اولین بار اشتباه کنید، اما همه ما به آزادی برای کنارکشیدن و نتوانستن نیاز داریم.
برای دریافت برنامه تمرین از مربیان حرفه‌ای کمک بگیرید. رژیم غذایی خود را نیز با مشاوره با متخصص تغذیه تنظیم کنید. گاهی اوقات برای کاهش وزن فقط به برخی تغییرات کوچک نیاز دارید.

 

مطالب خواندنی:

جلوگیری از پرخوری بعد از ورزش!

روزانه چه موقع بهترین زمان ورزش هست؟

دراز و نشست چه تاثیری در لاغری شکم دارد؟

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...