فشار خون - فوردی پرو

کنترل فشار خون با ورزش

فعالیت بدنی منظم، قلب را قوی می کند. قلب قوی می تواند خون بیشتری را با تلاش کمتری پمپ کند. اگر قلب شما بتواند برای پمپ کردن کار کمتری انجام دهد، نیروی وارد شده بر روی شریان ها کاهش می یابد، و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.

بيماري فشار‌خون بالا يکي از عمومي‌ترين اختلالات طبي است و ارتباط مثبتي ميان خطر شيوع بيماري‌هاي قلبي عروقي و فشار خون وجود دارد. به ازاي هر افزايش در فشار خون به اندازه 1/2 ميلي‌متر جيوه، خطر شيوع بيماري‌هاي قلبي عروقي دو برابر مي‌شود.

اين بيماري به‌صورت کامل و دايمي ‌قابل درمان نيست بلکه به وسيله دارو فقط قابل کنترل است و مي‌توان به اين وسيله از پيشرفت بيماري جلوگيري کرد.
عوامل افزايش‌دهنده خطر مبتلا شدن به فشارخون بالا شامل سن بالاي 60 سال، چاقي، سيگارکشيدن، استرس، وابستگي به الکل، رژيم غذايي حاوي نمک و چربي، تحرک و فعاليت کم، عوامل ژنتيکي، سابقه خانوادگي، مصرف قرص‌هاي ضدبارداري و بعضي از داروهاي مهارکننده اشتها مي‌باشد.
افراد داراي فشارخون بالا مستعد ترومبوز عروق مغزي، آسيب مغزي و نقص کليوي هستند و احتمال شيوع سکته قلبي، ايست قلبي و نارسايي کليوي نيز وجود دارد که البته به وسيله درمان به ميزان زيادي کاهش مي‌يابد.
علاوه بر دارو درماني، روش ديگري نيز براي درمان فشارخون بالا وجود دارد که بدون دارو و بدون عوارض است و اثرهاي بسيار مهمي‌را روي فشارخون مي‌گذارد. اين روش درماني همان ورزش است.

در ادامه این مقاله از فوردی پرو قصد داریم تا به بررسی تاثیر ورزش بر کاهش فشار خون بپردازیم. با ما همراه باشید.

فشار خون - فوردی پرو

آیا ورزش کردن ایمن است؟

بهترین کار که می‌توانید برای کنترل فشار خون انجام دهید، فعال بودن است. از پزشک در مورد محدودیت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، کسب اطلاع کنید. وقتی که ورزش می‌کنید به احساس بدن‌تان توجه کنید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن به ورزش کردن عادت کند که این امری معمولی است. نفس نفس زدن سریع و عرق کردن و همچنین ضربان سریع قلب هنگامی که مشغول ورزش هوازی هستید، امری طبیعی است.

چه نوع ورزشی برای کاهش فشار خون بالا مناسب می باشد؟

به طور کلی می‌توان فعالیت‌های ورزشی را در ۳ دسته تقسیم بندی کرد:
فعالیت‌های هوازی: به پایین آمدن فشار خون بالا کمک می کند و قلب را قوی‌تر می‌کند. برای مثال ورزش‌هایی مثل پیاده روی، آهسته دویدن، طناب زدن، دوچرخه سواری (بصورت ایستا یا در بیرون)، اسکی، اسکیت، شنا، ورزش‌های هوازی داخل آب.
تمرینات مقاومتی: عضلات را قوی‌تر می‌کند و در طول روز کمک می‌کنند کالری بیشتری بسوزانید. تمرین‌های مقاومتی برای مفاصل و استخوان‌ها هم مفیدند.
ورزش‌های کششی: بدن را قابل انعطاف تر می‌کنند، به بهتر حرکت کردن و از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کنند.

گرچه ورزش‌های کششی و تقویت کننده عضلات با افزایش سطح سلامتی بدن در کاهش فشار خون مؤثرند اما مفیدترین نوع ورزش جهت کنترل فشار خون ورزش‌های هوازی است.
اگر سن و توان شما اجازه‌ ورزش ملایم را به شما نمی‌دهد و یا سابقه‌ بیماری قلبی در سنین پایین تر و یا هر گونه مشکل جسمی ‌دارید، قبل از ورزش کردن حتما با پزشک مشورت کنید.

کاهش فشار خون - فوردی پرو

ورزش های مضر برای فشار خون بالا

شما باید هدف خود را برای کار در سطحی انجام دهید که احساس می کنید سبک تا متوسط ​​است، نه سخت و یا خیلی سخت باشد. با دقت فکر کنید که با انجام فعالیت چه حسی دارید برای مثال، چقدر احساس گرمی دارید، چقدر نفس می کشید و عضلات شما چقدر خسته است.

اگر نمی توانید به راحتی صحبت کنید در حالی که ورزش می کنید، پس خیلی سخت کار می کنید.
شما نباید ورزش های زیر را انجام دهید، زیرا می توانند فشار خون شما را برای مدت کوتاهی به سطح خطرناک برسانند:
وزنه های سنگین را بدون نظارت مربی واجد شرایط تمرین برندارید.
ورزش های انفجاری شدید مانند بوکس،کشتی، دو میدانی را انجام ندهید.
اگر به غواصی علاقه دارید و فشار خون زیادی دارید، محدودیت هایی وجود دارد. البته به میزان فشار خون شما و هر نوع دارویی که مصرف می کنید بستگی دارد. شما باید برای شیرجه رفتن توسط یک متخصص پزشکی غواصی مشورت کنید و سپس شیرجه بروید.
سایر فعالیت ها و ورزش ها، که ممکن است سرعت و تغییرات فشار جوی را شامل شود، ممکن است به یک گواهی پزشکی نیز نیاز داشته باشد. ب

اگرهای پر خطر

اگر احساس تنگی نفس یا ضربان قلب خیلی شدید یا نا منظم کردید، آرام شوید و استراحت کنید. اگر احساس درد سینه، ضعف، سرگیجه، سستی یا فشار و یا درد در گردن، بازو، فک یا شانه کردید، از ورزش کردن دست بکشید. چنانچه این علایم سریع رفع نشدند یا دوباره اتفاق افتادند، سریعاً به دنبال درمان اضطراری باشید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...