شادی با ورزش - فوردی پرو

آیا ورزش می تواند باعث ایجاد حس شادی شود؟

شادی مفهومی انتزاعی است، اما محققان معتقدند که شادی ژنتیکی است و به فاکتورهای زیست محیطی مانند تحصیلات، دین و شرایط خانوادگی بستگی دارد.
یکی از فاکتورهایی که بر شادی تاثیرگذار است، سلامت جسمانی است. توانایی مبارزه با بیماری‌ها، برقرار کردن تعادل هورمونی و کنترل استرس بر رضایت از خود و شادی تاثیرگذار است. به همین دلیل است که افرادی که ورزش می‌کنند می‌توانند شادتر باشند.

در این مقاله از فوردی پرو می خواهیم به بررسی رابطه بین حس شادی و ورزش بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ارتباط بین شادی و ورزش

به هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین (هورمون شادی) ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود.

ورزش‌های منظم و مداوم نه تنها باعث کاهش استرس می‌شود بلکه از بروز بیماری افسردگی نیز پیشگیری کرده و می‌تواند در مراحل درمانی نیز کمک شایانی به درمان این بیماری بکند. ورزش‌های اصولی و برنامه ریزی شده سبب می‌شود تا جریان خون به مغز و ریه‌ها بیشتر شود و عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش‌ها با سرعت و حجم بیشتری صورت بگیرد.

ایجاد شادی با ورزش - فوردی پرو
اگر شما شروع به ورزش کنید، ذهن شما آن را به عنوان لحظه ای استرس آمیز شناسایی می کند. از آنجایی که فشار قلب تان افزایش می یابد، مغز فکر می کند شما در حال مبارزه با دشمن یا فرار کردن از دست اش هستید. برای محافظت از شما و محافظت از مغز در برابر استرس، پروتئینی به نام BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز) آزاد می شود.

 

این پروتئین، یک المان محافظتی و جبرانی برای نورون های حافظه شما دارند و به عنوان کلید ریست عمل می کنند. به همین خاطر است که پس از ورزش کردن حس می کنیم همه چیز در ذهن مان تازه و شفاف است.
درست در همین مرحله، اندورفین، دیگر ماده شیمیایی که به مبارزه با استرس می پردازد، در مغز آزاد می شود.
شادی یک حالت ذهنی یا احساس است که با رضایت، عشق، خشنودی، لذت همراه است. شواهد نشان می دهد که شادی سلامتی را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه ورزش و فوق برنامه های آن به منظور گذراندن ساعات فراغت و ایجاد لحظات شاد و احساس آرامش و آسودگی بیشتر، مطرح و به عنوان راه حل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی افراد جامعه در نظر گرفته میشود.

ورزش نقش مهمی در تندرستی و سلامت روانی انسان دارد .به گونه ای که در سال 2002 میلادی شعار سازمان بهداشت جهانی تحرک، رمز سلامت عنوان شده است.

نسخه شادی‌‌بخش ما

اندورفین در واقع به ما کمک می‌کند خوشحال بمانیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.