رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدرات - فوردی پرو

مصرف زیاد پروتئین چه ضررهایی دارد؟

در این مقاله از فوردی پرو قصد داریم تا شما را با عوارض مصرف زیاد پروتئین و کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی  آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

برای افرادی که عاشق باشگاه رفتن هستند، میزان پروتئین دریافتی آن‌ هم به طور روزانه بسیار حائز اهمیت است. مفهوم این جمله به آن معنا نیست که در مصرف پروتئین دریافتی زیاده‌ روی کنید. اما باید بدانید که چه میزان پروتئین لازم است تا بدنتان در بهترین شرایط خود، بهترین عملکرد را داشته باشد و به خوبی کار کند. چرا که مصرف بیش از اندازه ی پروتئین به امید این که عضلات بزرگتری داشته باشید، فایده ای ندارد.

مصرف زیاد پروتئین و آسیب کلیوی

شاید اشاره به این نکته که مصرف بیش از اندازه پروتئین می تواند موجب آسیب کلیوی شود، شوک کننده باشد، اما علم به ما می گوید که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین می توانند آسیب شدید کلیه ها را به همراه داشته باشند زیرا این اندام ها باید به طور مداوم سخت کار کنند تا نیتروژن خون را از بین ببرند.
پروتئین اضافی در رژیم غذایی به معنای مواجهه با عوارض جانبی نیتروژنی بیشتر است. به طور معمول، بدن می تواند مقدار طبیعی از پروتئین را از طریق ادرار دفع کند، اما مصرف بیش از اندازه موجب شکل گیری استرس در کلیه ها برای خلاص شدن از شر نیتروژن اضافی می شود که در بلند مدت آسیب کلیوی را به همراه دارد.

کم آبی بدن

پروتئین اضافی توسط کلیه ها از بدنتان تصفیه می شود. یک محصول جانبی سوخت و ساز پروتئین نیتروژن است. کلیه ها برای بیرون راندن نیتروژن از آب استفاده می کنند، که روی کم آب شدن بدن تاثیر دارد. وقتی کربوهیدرات ها را کاهش می دهید نیز بدنتان آب کمتری در خود جمع می کند.

مصرف زیاد پروتئین و افزایش نیتروژن - فوردی پرو

بد بویی دهان

دهانتان بوی بد می دهد و سردرد دارید در برنامه غذایی که میزان کربوهیدرات کم شده و مصرف پروتئین و چربی بالا رفته، بدن ممکن است به حالت کتوز برود. در حالت کتوز بدن برای بدست آوردن سوخت به جای کربوهیدرات چربی می سوزاند. بوی بد دهان و سردرد از عوارض جانبی کتوز هستند. بزرگترین مشکل بالقوه استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین، این است که احتمال دارد به اندازه کافی فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی دریافت نکنید، همه این موارد در غلات، سبزیجات و میوه ها پیدا می شوند.

مشکلات گوارشی

برای حفظ عملکرد درست و سالم دستگاه گوارش مصرف روزانه 25 تا 35 گرم فیبر توصیه می شود. پیشگیری از شرایطی مانند نفخ، گاز، و یبوست به میزان فیبری که در رژیم غذایی خود از کربوهیدارت های پیچیده (به عنوان مثال، غلات کامل، لوبیا، میوه ها، و سبزیجات) دریافت می کنید، بستگی دارد. بر همین اساس است که رژیم های غذایی سرشار از پروتیین و کم کربوهیدارت به نا آرامی گوارشی منجر می شوند.

بیماری قلبی

در شرایطی که کلینیک مایو بر این مساله تاکید دارد که یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی و با کربوهیدارت های پیچیده کمتر به طور معمول موجب شکل گیری مشکلات سلامت در کوتاه مدت نمی شود، اما نسبت به دنبال کردن چنین رژیم غذایی در بلند مدت هشدار می دهد. کلینیک مایو به این نکته اشاره دارد که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین که شامل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب می شوند در بلند مدت می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

مصرف زیاد پروتئین و افزایش وزن

اگر رژیم غذایی پُر پروتئینی را شروع کرده‌اید و مصرف کربوهیدرات یا دریافت کالری‌تان را کاهش نداده‌اید مطمئناً وزن اضافه خواهید کرد.

مصرف زیاد پروتئین و افزایش وزن - فوردی پرو

در عوض بهتر است رژیم غذایی متعادل‌تری داشته باشید که از سبزیجات و میوه‌ها، پروتئین کم چرب و غلات کامل تشکیل شده باشد.

بد اخلاقی

خوردن پروتئین زیاد می‌تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد، زیرا وقتی مقدار زیادی پروتئین می‌خورید، معمولاً کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید و مغز شما به قند ناشی از این کربوهیدرات‌ ها نیاز دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد.

بیماری قلبی

اگرچه یک رژیم غذایی سرشار از پروتیین بدون چربی و با کربوهیدارت های پیچیده، از ابتلا به مشکلات سلامت در کوتاه مدت پیشگیری می کند، اما دنبال کردن چنین رژیم غذایی در بلند مدت قابل هشدار است و این را محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند. رژیم های غذایی سرشار از پروتئین که شامل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب می شوند در بلند مدت می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...