ویتامین D - فوردی پرو

اهمیت ویتامین D در دنیای ورزش

مطالعاتی که مزایای ویتامین D و خطرات کمبود آن را آشکار کرده‌اند، تقریباً جدید هستند. اما ورزشکاران و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند، دهه‌هاست که اهمیت ویتامین D را می‌دانند. مثلاً در دهه‌ی ۱۹۵۰، کشورهای بلوک شرق، ورزشکاران‌شان را در معرض لامپ‌های خورشیدی قرار می‌دادند زیرا عقیده داشتند بین ویتامین D و عملکرد ورزشی ارتباط وجود دارد. حق با آن‌ها بود، نتیجه هم نشان می‌داد مثلاً دوی ۱۰۰ متر، پیشرفتی ۷.۴ درصدی حاصل شده است.

چرا این کار مفید بود؟

چون ویتامین دی موجب بهترشدن عملکرد عضلانی و اسکلتی می‌شود. اگر vitamin D کافی نباشد، بدن نمی‌تواند عملکردی که از آن انتظار می‌رود را داشته باشد و ورزشکاران نمی‌توانند بازدهی لازم و طبق تمرین‌شان را داشته باشند. ورزشکاران کشورهای بلوک شرق از نور کافی خورشید محروم بودند و برای همین با کمک لامپ‌های خورشیدی، میزان ویتامین D‌ شان را افزایش دادند و در نتیجه بهبود آشکاری در عملکردشان، ریکاروی و طول عمرشان مشاهده شد.

مطالعات دیگری نیز پس از آن صورت گرفت که ارتباط بین ویتامین D و عملکرد ورزشی را به اثبات رساند. مثلاً در سال ۲۰۱۵، تحقیقی در نشریه‌‌ی طب ورزشی آمریکا منتشر گردید که نشان می‌داد بین کمبود ویتامین D و آسیب ورزشی و عملکرد ضعیف بازیکنان ارتباط وجود دارد.

طبق مطالعات انجام شده در بیمارستان تخصصی جراحی در آمریکا، بیش از نیمی از ورزشکاران کمبود ویتامین D دارند و این مساله باعث می‌شود که آنها بیشتر دچار آسیب‌دیدگی‌ از ناحیه عضلانی شوند.

ویتامین D نقش اساسی در کارایی و قدرت عضلات دارد. در این مطالعات ورزشکاران راگبی در آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند. محققان قصد داشتند که ارتباط کمبود vitamin D با احتمال آسیب‌دیدگی‌ عضلات را بررسی کنند.

ویتامین d - فوردی پرو

بررسی ها نشان داد که 59 درصد از ورزشکاران کمبود ویتامین D داشتند. آن دسته از افرادی که دچار کمبود بودند بیشتر دچار آسیب‌ عضلات می‌شوند. ‌هر کدام از آنها حداقل در یک مسابقه به دلیل آسیب‌دیدگی‌ عضلانی غایب بوده‌اند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ورزشکاران باید از میزان vitamin D بدن شان آگاهی داشته باشند. در صورتی که کمبود داشتند آنها باید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند تا کمتر آسیب ببینند.

حال در ادامه این مقاله از فوردی پرو می خواهیم شما را با فواید این ویتامین آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

استخوان های قوی تر

وقتی به استخوان قوی تر فکر می کنید، کلسیم اولین چیزی است که به ذهن تان می رسد. کلسیم در سلامت استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارد، اما نباید از اهمیت vitamin D چشم پوشی کنیم. تحقیقات اخیر نشان داده است که Vitamin D محرک رسوب کلسیم در استخوان می باشد، بنابراین باعث تقویت استخوان نیز می شود. اگر ویتامین D کافی به بدنتان نرسد، بدن رسوب دادن کلسیم را کاهش می دهد یا در موارد شدید متوقف می سازد، در نتیجه، ممکن است کلسیم از بافت استخوانی جدا شود و به جریان خون بازگردد. در طول زمان، این چرخه دائم عدم رسوب کلسیم باعث می شود استخوان ضعیف و ضعیف تر شود و احتمال شکستگی آن افزایش یابد.

بهبود عملکرد ماهیچه

شاید وقتی به اهمیت ویتامین D پی ببرید، سریعا نظر خود را در مورد آن تغییر دهید، زیرا خوردن این ماده مغذی با قدرت بدنی شما رابطه مستقیم دارد. در تحقیقی که در ژورنال سلامت عمومی ایران در سال 2010 منتشر شد، گزارش شده است که 70 درصد مردانی که بین 20 تا 29 سال سن دارند، داری سطوح مختلفی از کمبود vitamin D می باشند.
بعلاوه، نارسایی vitamin D به صورت شایع در ورزشکاران وجود دارد و ضعف ماهیچه ای و لاغری را به همراه می آورد، به خصوص نوع دوم کوچک شدن فیبرهای ماهیچه ای بیشتر دیده می شود. از دست دادن این ویتامین می تواند به بدی از دست دادن یک روز تمرین بدنسازی باشد.

ویتامین دی - فوردی پرو

محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی

عملکرد اصلی این ویتامین رسوب و تجمیع کلسیم در بافت استخوانی بود، اما آیا می دانستید که از سلامت قلب شما نیز محافظت می کند؟ شواهد اخیر نشان داده است افرادی که از کمبود vitamin D رنج می برند، در برابر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، و سکته قلبی پتانسیل بیشتری را از خود نشان می دهند و احتمال مرگ ناگهانی آنها زیاد است.
با اینکه مکانیسم اصلی عملکرد ویتامین D برای قلب هنوز مشخص نشده است، اما اینطور به نظر می رسد که این ماده به کاهش فشار خون، بهبود ارتجاع عروق خونی، و کنترل میزان قند در خون کمک زیادی می کند. پس با خوردن vitamin D هوای قلب خود را داشته باشید!

کاهش ابتلا به نوع دوم دیابت

نوع دوم دیابت می تواند باعث عوارض گسترده ای شود، مانند آسیب به اعصاب، بیماری قلبی، آسیب به چشم و از دست دادن بینایی و از کار افتادن کلیه ها. شواهد اخیر نشان داده است که ویتامین D نقش مهمی در کاهش ابتلا به نوع دوم دیابت دارد – به خصوص کسانی که پتانسیل بیشتری را به دچار شدن به این بیماری مرگ آفرین از خود نشان می دهند!
تعداد زیادی تخقیق و مطالعه نشان داده است که با وجود مقادیر زیاد vitamin D عملکرد سلول بتا (غده فوف کلیوی)، حساسیت انسولین، و التهاب کلی بدن بهبود چشم گیری می کنند. تحقیقات اخیر محاسبه کرده است که کسانی که بیشترین حد ممکن ویتامین D‌ را در بدن خود دارند، 38 درصد کمتر از کسانی که ویتامین D کمی در بدنشان دارند، در خطر ابتلا به نوع دوم دیابت قرار می گیرند.

کاهش خطر سرطان

آیا چیزی هست که ویتامین D از پس آن بر نیاید؟ مطالعات علمی نشان داده است که مقدار کافی vitamin D در بزرگسالی می تواند به خوبی و تا حد زیاد خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد، سرطان روده، سینه، پروستات از این دسته اند.
ویتامین D یکی از بزرگتری بازدارندگان رشد سلول های سرطانی می باشد، و با افزایش تجمع کلسیم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، همچنین از جابجایی غده سرطان به قسمت های دیگر بدن جلوگیری می کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...