آیا ماسک زدن هنگام ورزش کردن خطرناک است؟

با وجود تاثیرات بسیار استفاده از ماسک به خصوص در مکان‌های شلوغ در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید، به تازگی متخصصان درباره خطر استفاده از ماسک زدن هنگام ورزش های سنگین هشدار داده‌اند.
یکی از محققان دانشگاه هرتفورد شایر در تازه‌ترین تحقیقات خود مدعی شد استفاده از ماسک هنگام ورزش می‌تواند احتمال مرگ را در افراد افزایش دهد.

بر اساس اظهارات این محقق هنگامی که ورزش سنگین می‌کنیم، ماهیچه‌های ما اسید لاکتیک تولید می‌کنند که این باعث احساس سوزش شده و سپس به دی اکسید کربن تبدیل و بازدم می‌شود.

اما اگر دی اکسید کربن توسط ماسک به دام بیفتد چه اتفاقی می‌افتد؟ با حرکت از ورزش متوسط تا سنگین ممکن است در تنفس دوباره، دی اکسید کربن وارد بدن شود که این امر می‌تواند باعث کاهش عملکرد شناختی و تنفس شود.
به گفته او همچنین ممکن است در هوای بازیافت شده اکسیژن کمتری وجود داشته باشد یعنی مشابه حالتی که در ارتفاعات تجربه می‌کنیم؛ بنابراین مهم است که درک بیشتری از محدودیت‌های ورزش سنگین با ماسک صورت داشته باشیم.
برای دستیابی به نتیجه دقیق‌تر یکی از متخصصان اقدام به ورزش با تردمیل در دو حالت با ماسک و بدون ماسک کرد. در جریان این آزمایش او دریافت در شرایطی که با ماسک ورزش کرده ۱۷ درصد با کاهش اکسیژن مواجه بوده است.

ورزش کردن با ماسک - فوردی پرو

هر چه با ورزش طولانی‌تر یا سخت‌تر غلظت اکسیژن بیشتر کاهش یابد، تأثیر آن بر پاسخ‌های فیزیولوژیکی بیشتر شده و باعث ایجاد علائم بیماری مانند سرگیجه یا سردرد می‌شود.

در ادامه این مقاله از فوردی پرو به بررسی مهم ترین مسائل پیرامون ماسک زدن هنگام ورزش می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا ماسک زدن هنگام ورزش سبب آسیب می شود؟

به گفته یک متخصص بیماری های عفونی، ورزش کردن با ماسک سبب آسیب می شود. زیرا ورزش با ماسک می تواند به سلامتی بدن آسیب برساند. هنگامی که ماسک زده اید محدودیت های مختلفی در عبور جریان هوا دارید.

هرچه هوا کم تر شود بدن اکسیژن کم تری را حین ورزش برای تبدیل گلوکز به انرژی مصرف می کند در نتیجه عملکردتان ضعیف شده و می تواند باعث حمله قلبی شود. به جای ماسک زدن بهتر است فاصله 10 متری با دیگر افراد داشته باشید.

افرادی که از تناسب اندام بالایی برخوردارند، در هنگام ورزش کردن با ماسک زودتر خسته می شوند.

آیا نباید با ماسک ورزش کرد؟

افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی یا تنفسی دارند باید هنگام ورزش با ماسک احتیاط کنند. شدت بیماری افراد نشان می‌دهد که آیا انجام این کار برایشان مناسب است یا خیر. کسی که بیماری تنفسی جدی دارد می‌تواند بدون ماسک در منزل ورزش کند.
بیماری‌هایی مثل آسم، اختلال انسداد مزمن ریوی (COPD)، برونشیت، فیبروز کیستیک، فیبروز ریوی و هرگونه بیماری دیگر که بر قلب یا ریه‌ها تاثیر بگذارد در این شرایط جزو بیماری‌های پرخطر محسوب می‌شود.

ورزش با ماسک - فوردی پرو

اگر بیماری قلبی عروقی یا تنفسی دارید، بهتر است قبل از اینکه برای ورزش به بیرون از خانه بروید با پزشک خود درباره ورزش با ماسک مشورت کنید. اگر نمی‌توانید همین حالا به پزشک مراجعه کنید، با پزشک تماس بگیرید یا از طریق تماس تصویری سوالات خود را بپرسید.
همچنین افرادی که به تازگی می‌خواهند ورزش کنند یا مدتی طولانی ورزش نکرده‌اند، باید مراقب پیامد‌های ورزش با ماسک باشند. شدت تمرین خود را کنترل کنید و سطح آن را پایین یا متوسط نگه دارید تا علائمی، چون سرگیجه و غش در شما پدیدار نشود.

آیا به جای ماسک زدن هنگام ورزش کردن می توان ورزش را متوقف کرد؟

ورزش منظم به شما در حفظ ایمنی کمک می کند. اگر مصونیت به دلیل عدم ورزش کاهش پیدا کند مستعد ابتلا به انواع بیماری ها خواهید بود.

روال ورزشی خود را تنها در مواقعی که هوا آلوده است و ویروس همه گیر شده است کاهش دهید اما لازم است از فعالیت و کار کردن در اماکن شلوغ خودداری کنید و یا در امنیت خانه بمانید یا در محیطی امن به فعالیت و کار خود بپردازید.

افزایش طول عمر با ورزش

با این وجود اگر هنگام ورزش با ماسک احساس راحتی دارید می توانید ماسک بزنید اما ماسکی را انتخاب کنید تا به کاستن قطرات هنگام سرفه، عطسه و تنفس عمیق ( شدید ) کمک کند.

هنگام ورزش کردن با ماسک چه اتفاقی می‌افتد؟

پوشیدن هر نوع ماسکی، در مقایسه با تنفس طبیعی، باعث کاهش جریان هوا به ریه‌های شما می‌شود.

اسکات مک‌افی، فیزیوتراپیست و ارتوپدیست، می‌گوید: «کمبود اکسیژن در ریه‌های شما به معنای کمبود اکسیژن موجود در جریان خون و ماهیچه‌های شماست، همین مساله باعث می‌شود که ورزش کردن دشوار شود.»

ماسک زدن هنگام ورزش کردن - فوردی پرو
مک‌افی می‌گوید: «ماسک‌های مختلف بسته به ضخامت موادشان محدودیت‌های مختلفی در عبور جریان هوا دارند. هرچه هوا کمتر شود بدن شما اکسیژن کمتری برای استفاده در حین ورزش برای تبدیل گلوکز (قند) به انرژی مصرف می‌کند.
مک‌افی می‌گوید هر کسی، حتی افرادی که قدرت بدنی نسبتاً بالایی دارند، باید هنگام ورزش با ماسک انتظار خستگی بیشتری را داشته باشند.

او توضیح می‌دهد: «بدن شما طی چند هفته با متابولیسم اکسیژن وفق پیدا می‌کند، اما این کار به زمان نیاز دارد. اگر احساس سرگیجه، عدم تعادل یا خستگی بیش از حد کردید، ورزش را متوقف کنید. آگاه باشید و بیش از حد ورزش نکنید.»

نحوه ایمن ماندن هنگام ورزش در فضای باز

۱. بهترین توصیه جهت فعالیت های ورزشی حفظ فاصله اجتماعی است(هنگام پیاده روی حداقل ۵ متر و هنگام دویدن حداقل ۱۰ متر).
۲.در فعالیت ورزشی با شدت پایین تا متوسط استفاده از ماسک توصیه می‌شود، به ویژه در مکان های شلوغ که نمی توان فاصله اجتماعی را درست رعایت کرد.
۳. در فعالیت ورزشی با شدت متوسط تا شدید استفاده از ماسک توصیه نمی شود ولی حفظ فاصله اجتماعی الزامی است و از فعالیت در جاهای شلوغ اجتناب گردد.
۴. در صورت که فعالیت ورزشی طولانی شود و منجر به مرطوب شدن ماسک گردد، توصیه می‌شود که ماسک جدید جایگزین گردد.
۵.برای افراد با سابقه بیماری زمینه‌ای مانند قلبی عروقی و ریوی پیشنهاد می شود که ورزش با شدت پایین، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در زمان های کوتاهتر انجام شود.

این افراد اگر بخواهند ورزش با شدت بالاتر و طولانی تر انجام دهند استفاده از ماسک توصیه نمی شود بلکه باید در مکان های خلوت و با رعایت فاصله اجتماعی فعالیت ورزشی انجام دهند.

دیدگاه ها بسته شده اند.