فواید ورزش های هوازی

ورزش هوازی ورزشی است که در آن، خون با اکسیژن زیاد توسط قلب پمپاژ می‌شود و به تمام عضلات در حال فعالیت می‌رسد. ورزش‌‌های هوازی بر خلاف ورزش‌های بی‌هوازی، ضربان قلب، تنفس و فعالیت ریه‌ها را افزایش می‌دهند. در این نوع ورزش، بدن به صورت ناگهانی تحت فشار قرار نمی‌گیرد. در این مقاله به چند مورد از فواید ورزش‌‌های هوازی اشاره می‌شود.

انواع ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی به دو صورت انجام می‌شوند: شیوه تداومی و شیوه تناوبی. در شیوه تداومی، بدون توقف و پیوسته ورزش می‌کنید مثلا 20 دقیقه مداوم می‌دوید. در شیوه تناوبی بر خلاف شیوه تداومی، بین تمرین‌های ورزشی استراحت می‌کنید.

از بین ورزش ‌های هوازی می‌توان به دویدن، دوچرخه سواری، قایق‌رانی، طناب زدن، شنا کردن، پله‌ نوردی، فوتبال، بسکتبال، هندبال و … اشاره کرد. اگر ورزش‌های هوازی را با شدت خیلی زیاد انجام دهید، دیگر ورزش هوازی نیست و به ورزش بی‌هوازی تبدیل می‌شود. می‌توان گفت که تفاوت ورزش‌های هوازی و غیر هوازی در شدت انجام دادن هر کدام است. پس برای این که بتوانید از مزایای ورزش‌های هوازی بهره‌مند شوید، باید حواستان به شدت انجام ورزش باشد.

در ادامه به بعضی از فایده‌های ورزش های هوازی اشاره می‌شود.

ورزش هوازی

ورزش هوازی

1- سلامت قلب یکی از فواید ورزش‌های هوازی

اگر ورزش هوازی را ادامه‌دار انجام دهید، قلبتان به مرور قوی‌تر می‌شود و خون‌رسانی به نقاط مختلف بدن را با قدرت بیشتری انجام می‌دهد. هر چقدر قلب قوی‌تر باشد و عملکرد بهتری داشته باشد، احتمال کمتری دارد که به بیماری‌های قلبی دچار شوید. ورزش‌ هوازی می‌تواند موجب کاهش فشار خون و اصطلاحا مطیع کردن یا ایجاد عملکرد مطلوب برای رگ‌ها شوند.

2- افزایش استقامت بدن با انجام ورزش‌های هوازی

اگر ورزش هوازی را در برنامه زندگی‌تان قرار دهید، استقامت بدنتان بالاتر می‌رود و در بسیاری از موارد دچار ضعف بدنی نمی‌شوید. اگر مداوم ورزش هوازی انجام دهید، ظرفیت ریه‌تان افزایش پیدا می‌کند و قدرت تنفس و نفس‌گیری بالاتری پیدا می‌کنید.

3- کاهش چربی بدن یکی از مزایای ورزش‌های هوازی

با انجام ورزش هوازی به صورت پیوسته می‌توانید چربی اضافی بدنتان را کاهش دهید و علاوه بر رسیدن به تناسب اندام، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهید. اگر قصد دارید که به‌وسیله ورزش، چربی‌های اضافی بدن خود را آب کنید، باید صبور باشید و ناامید نشوید. ناامیدی و تسلیم شدن یکی از آفت‌هایی است که بسیاری از افراد را از ادامه دادن ورزش باز می‌دارد.

درباره فوردی پرو بیشتر بدانیم

4- جلوگیری از پوکی استخوان با انجام ورزش‌های هوازی

اگر تراکم استخوانتان کاهش پیدا کند، امکان دارد که به پوکی استخوان مبتلا شوید. پوکی استخوان موجب می‌شود که خطر شکستن استخوان‌هایتان بالاتر برود. ورزش می‌تواند تراکم استخوان‌ها را بالا ببرد و دست کم سرعت مبتلا شدن به پوکی استخوان را کاهش دهد.

5- ورزش‌های هوازی و جلوگیری از چاقی و کاهش دادن وزن

ورزش هوازی یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل وزن است. بسته به این که می‌خواهید چقدر وزنتان را کم کنید و نوع سوخت و ساز و ویژگی‌های بدنتان باید برنامه ورزشی منظمی را پیش بگیرید و به آن پایبند باشید. اگر دچار چاقی یا اضافه وزن هستید، با انجام ورزش‌های هوازی می‌توانید خود را به یک وزن استاندارد برسانید. فقط کافی است که تنبلی را کنار بگذارید و همین الان دست به کار شوید!

6- افزایش روحیه و شادابی با انجام ورزش‌های هوازی

ورزش ‌هوازی علاوه بر مزایای بسیاری که برای جسممان دارد، روحمان هم صیقل می‌دهد. می‌توانید با شادابی و انرژی‌ای که پس از ورزش کردن کسب می‌کنید، روزتان را با انرژی مثبت و با روحیه بالا شروع کنید. روزی که با ورزش شروع شود، نسبت به روزهای دیگر جذاب‌تر و شاداب‌تر است. ورزش روی عملکرد شما در تحصیل و حرفه‌تان نیز تاثیر مثبت دارد.

7- ورزش‌های هوازی و پیشگیری از سرطان

انجام ورزش هوازی موجب می‌شود که بتوانید از شر بیماری‌هایی مثل سرطان در امان بمانید. هم‌چنین انجام ورزش‌های هوازی در بهبود روند درمان سرطان نیز تاثیر مثبت دارند. این یکی از فایده‌های بسیار جذاب و هیجان‌انگیز ورزش‌‌های هوازی این است که در برابر سرطان هم پیشگیرانه عمل می‌کند هم درمانی.

8- تاثیر ورزش‌های هوازی در پیشگیری از دیابت

یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌توانید با انجام ورزش‌های هوازی از بروز آن پیشگیری کنید، بیماری دیابت است. هم‌چنین انجام ورزش‌های هوازی در کنترل بیماری دیابت نیز تاثیرگذار است. برای این که به دیابت مبتلا نشوید، باید برنامه غذایی خود را بازنگری کنید و انجام ورزش‌های هوازی را در سبک زندگی خود جای دهید.

ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی

 نگاهی به فروشگاه محصولات فوردی پرو

جمع ‌بندی

ورزش‌های هوازی فواید بسیاری بر جسم و روح ما دارند. این نوع ورزش با افزایش جریان اکسیژن در خون، بدنتان را رفرش می‌کند. اگر بتوانید انجام ورزش‌های هوازی را به جزء جدایی ناپذیری از زندگی خودتان تبدیل کنید، علاوه بر سودهایی که از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید، در دوران میانسالی و سالمندی، بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی کمتری را تجربه می‌کنید. فکر نمی‌کنم دیگر دلیلی برای انجام ندادن ورزش‌های هوازی داشته باشید.

ورزش‌های هوازی را بخش مهمی از جریان زندگی خویش کرده و تاثیرات مثبت آن را در مدتی کوتاه ببینید.شروع این روند در ابتدا شاید کمی سخت به نظر آید، اما در همین راستا می‌توانید اتفاقات خوبی را تجربه کنید که سلامت و روحیه‌ی عالی از ابتدایی‌ترین موهبت‌های ورزش‌های هوازی هستند.

 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

در حال بارگیری کپچا ...